Головна сторінка







Досвід не можна передавати,
якщо свідомістю того,
хто хоче запозичити досвід, 
не оволоділа ідея,
яка стала джерелом натхнення
до творчої праці. 


В. Сухомлинський





     «Нестандартні методи навчання на уроках англійської мови. Метод проектів»
Одним із перспективних, ефективних, а часом і єдино правильних шляхів удосконалення підготовки учнів є впровадження у навчальний процес нестандартних форм  навчання. Провідна роль у цьому належить методу проектної діяльності.
 Він бере свій початок у другій половині 19 століття у сільськогос-подарських школах США на основі концепції філософа-ідеаліста Джона Дьюї (1859 - 1952). Саме цей американський вчений  запропонував вести навчання через доцільну діяльність учня, з урахуванням його особистих інтересів і цілей. Таким чином, в основу методу проектів була покладена ідея про спрямування навчально-пізнавальної діяльності школярів на результат, який досягається завдяки вирішенню тієї чи іншої практично або теоретично значущої для учня проблеми. Зовнішній результат можна побачити, осмислити, застосувати на практиці. Внутрішній результат - досвід діяльності - стане безцінним надбанням учня, що з'єднує знання і вміння, компетенції і цінності.
Метод проектів широко використовувався в СРСР в 30-ті роки, але призвів до неприпустимого зниження якості навчання  Ідея, нав'язана зверху, не сприймалася учительством як щось необхідне, розумне, важливе для освіти учнів. В результаті ідея проектної методики не отримала свого розвитку і припинилися дослідження в цьому напрямку.
Сьогодні метод проектів знову використовується, але вже в оновленому вигляді. Основне завдання науковців-методистів і вчителів полягає в тому, щоб допомогти проектам зайняти належне місце в шкільній практиці навчання іноземних мов.
Переваги проектної роботи були належно оцінені у викладанні таких предметів, як географія, історія, основи хімії та фізики, протягом багатьох років. Мовні навчальні програми почали систематично використовувати цей підхід тільки недавно. На запитання “Чому саме проектна робота?” можна дати такі відповіді:                                               

·        тому, що проектна робота мотивує
Уучні пишуть про себе –  свою сім’ю, свій дім, свої інтереси і уподобання. Працюючи над проектом, учні проводять невелику дослідницьку роботу з теми, яка їх цікавить. Учні займають активну позицію під час проектної роботи. Виконуючи проект, учні часто щось вирізають, зафарбовують, про щось пишуть, шукають інформацію в книжках, спілкуються з іншими людьми, знаходять ілюстрації – можливо, навіть, роблять аудіо- чи відеозаписи. Учні різного рівня мовленнєвого розвитку можуть виконати свій власний проект – великий чи малий, простий чи складний – і зможуть пишатися ним. Наприклад, деякі учні в класі можуть слабше знати мову за інших, але це їм не заважатиме у процесі виконання проекту виявити здібності до проектування чи ілюстрування своєї роботи або знайти оригінальний підхід до презентації проекту.

·        тому, що проектна робота особистісно зорієнтована
Готуючи розповідь про своє оточення в письмовій формі, учні відкривають для себе значення англійської та інтернаціональної мови. Колись у майбутньому, можливо, їм доведеться розповісти іноземцю англійською мовою про свою сім’ю, місто чи свої уподобання. Робота над таким проектом допомагає їм підготуватися до такої події. Зосереджуючи увагу на темі, що вивчається англійською мовою, учні мають можливість ознайомитись з особливостями культури англомовних країн, порівняти їх зі своїми уявленнями і таким чином збагатити власне розуміння інших культур.

·        тому, що проектна робота має загальноосвітню цінність
 Більшість сучасних шкільних програм вимагають, щоб викладання предметів сприяло розвитку в учнів ініціативи, незалежності, уяви, самодисципліни, співпраці з іншими учнями і корисних дослідницьких навичок. Проектна робота є практичним шляхом реалізації цих освітніх цілей на уроці та в позаурочний час.

Створюючи проект, дитина вчиться самостійно мислити,     знаходити та вирішувати проблеми, використовуючи знання з різних галузей, прогнозувати результати та можливі наслідки різних варіантів вирішення проблеми, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки.

Метод проектів завжди зорієнтований на самостійну діяльність учнів, яка реалізується як в індивідуальній, так і в парній, груповій діяльності. Це завжди передбачає розв’язання проблеми : з одного боку – використання сукупності різноманітних методів, засобів навчання, а з іншого – необхідність інтегрування знань , уміння використовувати знання з різних галузей науки, техніки тощо.                                                                                              

Створення проекту це, здебільшого, робота колективна, дуже перспективна, оскільки в ній кожен з учасників не втрачає свого статусу активної діючої особистості, намагається зайняти в групі позицію, що відповідає його можливостям: знанням, умінням, здібностям, мисленню тощо. Це позначається на загальному формуванні індивідуального стилю дитини. Працюючи над проектом, діти спілкуються, співпрацюють, допомагають один одному в процесі навчання, розвивають соціальні, розумові та комунікативні навички. Цей вид діяльності сприяє здійсненню індивідуального підходу в класах з різним рівнем підготовки під час вивчення та засвоєння нового матеріалу.
Виконання  проектів складається з таких етапів :
1)    Вибір теми, визначення мети, розробка плану діяльності для її досягнення;
2)     Виконання проекту (конкретна практична робота);
3)    Оприлюднення результатів або презентація проектів.
4)    Оцінювання проектів. 

Вчитель на кожному з етапів проводить консультації.                            

Початок проектної роботи

Ключем до успіху проектної роботи є добра підготовка і організація.                                                                                                     
 Як правило, ще на початку вивчення розділу  я знайомлю учнів з темами проектів або пропоную їм обрати тему на власний розсуд. Діти також вирішують, яким буде формат роботи: індивідуальний, парами чи групами.
 Для виконання проекту необхідно, щоб у класі були ножиці, лінійки, клей, олівці, фломастери і великі аркуші паперу. Учні також завжди мають  доступ до невеличкої довідкової бібліотеки, у якій можна  знайти словник, граматику та атлас. Я заохочую учнів  збирати і приносити в клас власні матеріали: журнали, брошури, карти, листівки тощо, навіть якщо всі ці матеріали написані рідною мовою. Я також збираю такі матеріали.
Школярі вчаться самостійно знаходити потрібну інформацію і звертатися по допомогу до вчителя тільки у тих випадках, коли вони самі не можуть знайти відповідь на запитання. Діти також вчаться планувати свої дії і самостійно вирішувати, які матеріали їм знадобляться для виконання завдань проекту і де вони їх можуть знайти.
                                     
                         Виконання проекту

У підручнику вміщено поради щодо виконання проектів, на які я обов’язково звертаю увагу дітей.
Важливою умовою є розподіл роботи між членами групи. Кожна дитина відповідає за певну частину проекту: намалювати таблицю, знайти правильний переклад, запитати товариша тощо.
Проектна робота включає різні види діяльності. Учням, можливо, доведеться рухатися по класу, щоб, наприклад, поставити запитання іншим учням чи знайти інформацію у довідковій літературі. Звичайно, у класі тоді не буде тиші. Але це продуктивний гамір, який сприяє виконанню завдання
Виконання проекту займає значно більше часу, ніж виконання традиційних завдань. Але не вся проектна робота мусить бути виконана на уроці. Якщо проект готується як індивідуальний, то учні можуть продовжувати працювати над ним вдома. Багато учнів захочуть додатково попрацювати над проектом, щоб створити таку роботу, якою б вони могли дійсно пишатися.

                  
                      Презентація проекту
             Однією з головних особливостей проектної діяльності є орієнтація на досягнення конкретної практичної мети – наочне представлення результату.
У презентації проекту мають взяти участь всі члени групи. Вони демонструють знання лексики і граматики з тієї теми, яка вивчалася, а також уміння ними користуватися.
Зрозуміло, що більшість учнів буде говорити рідною мовою під час роботи над проектом. Це природно й неминуче, і немає потреб це сприймати як проблему. Головне – щоб кінцевий результат був сформульований англійською мовою.                                       
Проектна робота забезпечує можливості реального використання перекладу – наприклад, перекладу англійською мовою листівок, карт, інтерв’ю з членами родини, текстів з довідника, написаного рідною мовою.


Оцінювання готового проекту

Учні завжди хочуть почути відгук про свій проект від учителя. Надзвичайно важливо, щоб робота учнів оцінювалася не тільки з точки зору лінгвістичної правильності. Учитель  відзначає, наскільки творчою й оригінальною є робота і як багато зусиль було докладено для її виконання.
Важливо не виправляли помилки в кінцевому варіанті проекту. Для цього я пропоную учням підготувати й показати для перевірки спочатку чернетку проекту. Таким чином, помилки будуть знайдені, і заключний варіант проекту не матиме виправлень.

Зразки завдань для проектних робіт учнів 4-7 класів, які останнім часом найбільше запам’ятались мені та моїм учням :

«Я – унікальний»(“Im Unique”)                                                                                      
Проект для учнів 5 класу, в якому діти виготовляли паперову квітку з різнокольоровими пелюстками. На кожній пелюстці вони розкривали певне питання: ім’я, вік, місце проживання, школа, захоплення, улюблений колір, їжа тощо.
«Родинне дерево» (“Family Tree”)
Завданням цього проекту було дізнатися про своїх дідусів, бабусь, прадідів, написати та запам’ятати їх імена англійською мовою, а також використати фотографії.
«Розшукується»(“Wanted”)
Як підсумок вивчення теми «Зовнішність» учні виготовили плакати « Розшукується злочинець», де намалювали або приклеїли портрет уявленого «злочинця» та дали опис його зовнішності та особливих прикмет.
«Моя улюблена їжа» (“My Favourite Food”)
Учні складали рецепти улюблених страв, використовували малюнки та фото.
«Мода підлітків» (“Teenagers Fashion”)
Діти дізнавалися, якою була мода підлітків тих часів, коли їхні мами та бабусі ходили до школи. Презентації супроводжувались фотографіями батьків у дитячому віці.

Старшокласники надають перевагу проектам, створеним в електронному вигляді. Для цього вони використовують ресурси Інтернету. Зокрема, найвдалішими були роботи на теми «Видатні англійські художники», «Стихійні лиха», «Університети Великобританії» тощо. Учні творчо підійшли до вибору форми презентації: віртуальна екскурсія, репортаж з місця подій, подання заяви на мовні курси.

Ще одним цікавим видом проектної діяльності є творчий проект. Я практикую підготовку інсценованих казок та свят англійською мовою. Спочатку створюється творча група дітей, які розподіляють доручення: знайти або скласти сценарій, виготовити костюми і декорації, намалювати афішу, підготувати музичне оформлення тощо. В процесі підготовки проекту діти розкривають свої творчі (вміння співати, танцювати, малювати, оформляти зібрані матеріали) та організаційні вміння (оформлення актової зали, забезпечення музичного супроводу).

      У них спостерігається посилення мотивації до вивчення іноземної мови та її використання в різноманітних формах спілкування.
Цікавими творчими проектами були казки «Хатинка в лісі» (“A House in the Wood”), «Червона Шапочка»(“Little Red Riding Hood”), свято “Halloween”  та «Ми любимо English».
         
Важливою умовою ефективності проведення проектної роботи з англійської мови є наявність позитивних емоцій. На цих уроках , як правило, я не виставляю поганих оцінок, таким чином, не принижується гідність учня. Діти почувають себе впевнено, вільно висловлюють свої думки, знають, що їх не будуть сварити за помилки.
Я  довіряюся своїм учням, даю їм можливість творчого підходу до вивчення мови. Мене дивують все нові й нові ідеї дітей та їх невеличкі “шедеври”. Окрім того, багато проектних робіт з часом можна використовувати як наочність при вивченні тієї чи іншої теми.
     У навчанні англійської мови метод проектів надає можливість учням використовувати мову в ситуаціях реального повсякденного життя, що, безсумнівно, сприяє кращому засвоєнню та закріпленню знань іноземної мови, розвитку їх творчих здібностей.
      Після  того, як проект закінчено, учню слід оцінити свою роботу самому. Обмірковуючи досвід, набутий у процесі реалізації проекту, я  прошу дітей дати відповіді на такі запитання:
·        Чого і як ви навчилися разом із однокласниками?
·        Якщо вам треба було  б розпочинати новий проект, що б ви зробили інакше?
·        Яких умінь і навичок ви набули, працюючи над цим проектом?
·        Які переваги та недоліки самостійної роботи(роботи в команді, групової роботи)? 
·        Що ви зробили добре ?
·        Як ви могли б покращити свої навички та вміння з дослідження теми?
           Я вважаю дуже  важливим  продовжували займатися цією цікавою і дуже корисною роботою. Це покращує рівень знань учнів з предмету, активізує їхню роботу в класі і вдома, розвиває  в них креативне мислення.

Комментариев нет:

Отправить комментарий