Інформація для колег


Відкритий урок
англійської мови
у 7 класі
вчитель Чуприна С.В.










Тема:             Рецепти приготування ЇжІ.

Мета: ознайомити учнів з новою лексикою на тему «Приготування їжі» та навчити      використовувати її в усному мовленні; навчити складати рецепти простих страв; практикувати в аудіюванні, читанні, говорінні за темою; повторити граматичний матеріал (злічувані та незлічувані іменники, займенники many\much);
            Розширювати знання учнів з кулінарії країн, мова яких вивчається, розвивати мовну здогадку;
            Виховувати охайність, акуратність.

ОБЛАДНАННЯ: мультимедійна установка, презентація вчителя, карточки з завданнями, картинки, костюми, магнітофон, аудіозапис пісні.

ПЛАН УРОКУ

I. ПІДГОТОВКА ДО СПРИЙНЯТТЯ ІНШОМОВНОГО МОВЛЕННЯ

1. Привітання

2. Повідомлення теми та мети уроку
T: Today we are going to speak about food, different national dishes, methods of cooking and recipes. You ‘ll learn some English and American recipes and take part in a TV –show.
If you are active, I’ll give you a card. You’ll count your cards at the end of the lesson and get a mark.
3. Уведення в іншомовну атмосферу
Гра «Їстивне - неїстивне»
Вчитель швидко називає щось їстивне або неїстивне. Якщо учень чує назву чогось їстивного, він каже : «I like it. Its tasty.” , а якщо неїстивного, то каже :”I dont like it. It’s disgusting”.
Sausage                    a peach                     a hot cat         a dish
Luggage                    a beach                     a hot dog       some fish
French fries               the Black Sea           a pear            a cake
 flies                            the black tea             a  chair           a lake

4.Повторення вивченого раніше матеріалу (способів  приготування  їжі (bake, roast, grill. fry, boil. simmer. steam, chop, peel)Робота в парах.
T: Let’s revise how we can cook food.  Look at the screen and make up short dialogues.
На карточках \ екрані  схема діалогу :

P1: What shall we do with …?
P2: First … them, then … them.


 Onions  – chop \ fry
Potatoes – peel \ boil
Beetroots – wash \ bake
Vegetables – wash \ steam

II. ОСНОВНА ЧАСТИНА УРОКУ
1.      Подання нового лексичного матерiалу (beat. grate. melt. pour. squeeze. stir)

T: Most people can prepare a simple salad without written directions. But many foods are prepared according to a recipe. You can find lots of recipes in different cookbooks and magazines. So you should know some new words to understand them.
А) Учитель жестами демонструє  дії  і озвучує нові слова, а учні повторюють слова і здогадуються про значення , потім відповідають на питання  ( What do we beat?       What do we grate? What do we pour?) і читають слова ( слова написані на екрані)
Б) Учні добирають слова до малюнків (впр. 1, стор.36)

2.      Читання.*
Учні виконують впр.2 , в якій добирають до кожного нового дієслова набір слів, що утворюють з ним фразу.

3.      Аудіювання.
T: Well, you have memorized some new words but I think everybody is hungry now. Let’s go to a café. It’s called The Crazy café. Take these cards. You are going to listen to a merry song. It is written on your cards . But some words are absent. So, first read the song, then take your pens, listen to the song and fill in the gaps.
(Учні слухають веселу пiсеньку про покупки в магазинi i вставляють на слух пропущенi слова).
      T: Now exchange the cards and check your desk mate’s work. How many words have you heard? Now let’s sing!
                                                                                                                                                  Учні  перевіряють правильнiсть виконання ( обмінюючись картками),  дивлячись на екран, виставляють один одному оцінку  i спiвають пiсеньку.

Hello and welcome to the Crazy Café
Weve got fast food and drinks on sale.
Are there any cheese or meat sandwiches?
And is there any water or orange juice?
I’m sorry to say
There aren’t any sandwiches today.
There isn’t any meat or cheese.
There isn’t any water or juice,
But there are some burgers and a lot of chips
And you’ve got some Cola
So let’s sit down and stay.

4.      Говоріння
Учні складають рецепт приготування борщу.
T: So we have been to the Crazy Café. But usually we stay at home and cook something tasty. We are Ukrainians. Ukrainians have a lot of national dishes.   

A) Which of them do you know?

b) What is the most popular Ukrainian dish?

c) What ingredients do we need to cook it?
(Meat, potatoes, cabbage, beetroots, carrots, tomatoes, an onion, greens, spices, sour-cream)

d) What cooking utensils do we need?
(a saucepan, a frying-pan, a spoon, a knife, a grater, a cutting- board, a ladle)

e) Let’s discuss How many \ much food do we need? Look at the table and ask each other questions about food. If we ask about the things we can count we ask How many? If we ask about something that we cannot count we ask How much?

P1: How many potatoes do we need?
P2: I think, 3 or 4 potatoes.

P3: How much meat do we need?

P4: I think, 500 grammes.

Пiдказки: …grammes, . a head of …, a bunch of …, some…, a spoon of…


f) T: Now look at the scheme and make up the recipe of  borshch.                                                        Учні складають рецепт ( ланцюжком)
Схема для вiдповiдi:

1) Cook …
2) Peel…
3) Slice…
4) Chop…
5) Put… into the saucepan.
6) Add…
7) Put … into your plate.



5.      Читання, говоріння.  Гра «КУЛІНАРНЕ ШОУ». Робота в групах.
T: I’m sure , you can cook borshch.                                                                                                                               Can you cook it?
Do you sometimes help your mother to cook?
Do you like to watch TV shows about cooking?
Which of them do you know?
So, I think everybody is ready to take part in the TV show  “Tasty Country”. You represent the USA and you’ll try to cook a British dish. You will cook PUMPKIN PIE and you will cook SCONES. Do you know anything about them? Look at the pictures,  and start your work!
Take these cards and put them in the correct order matching the pictures.
Americans                                                                                British
“PUMPKIN PIE”                                                                         “SCONES”
1.      Take the pumpkin and wash it.                 1. Mix the flour and baking powder.
2.      Cut the pumpkin into 2 parts.                     2. Add some butter, sugar, raisins, an egg
     and milk.

3. Put it into the saucepan and cook until       3. Mix the pastry.
    soft.     

4        Mash the cooked pumpkin with a blender. 4. Roll out the pastry to about 1 cm. thick.
5  Add some sugar, milk, eggs, spices.          5. Cut into rounds.
6. Bake the pie for 50 min.                               6. Bake for 15-20 min. in a hot oven.
7. Enjoy your pie!                                              7. Enjoy your scone

Учнs складають рецепти і швидко вишиковуються, тримаючи кожен свою карточку  і малюнок перед собою. Потім учні зачитують рецепти і перевіряють правильність, дивлячись на екран(дошку).

III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА УРОКУ.
1)     Домашнє завдання (впр. 4, стор. 37-38)
2)     Підведення підсумків.
T: Today you have spoken about methods of cooking and national recipes. Can you write a recipe of a dish? Yes, you can. But while cooking you should remember some rules:
1)     Wash your hands before cooking.
2)     Wash up after cooking.
3)     Serve your dish with a smile.
4)     Say “Enjoy your meal!”

3) Виставлення оцінок. Учням пропонується підрахувати кількість зароблених балів (за отриманими заохочувальними карточками) і виставити собі оцінки за урок.





Комментариев нет:

Отправить комментарий